Jak efektywnie zorganizować dzień pracy, gdy w domu przebywają dzieci i pozostała rodzina

14.06.2020, źródło: pl.jobsora.com

W obecnych, cyfrowych czasach wiele osób ceni sobie możliwość pracy zdalnej z dowolnego miejsca na świecie lub z zacisza własnego domu. Jest to doskonałe rozwiązanie dla osób, którym dojazd do pracy zajmuje zbyt wiele czasu, a ich praca bez problemu może być wykonywana poza biurem.

obrazek

Oferty pracy Kraków

Jak efektywnie zorganizować dzień pracy, gdy w domu przebywają dzieci i pozostała rodzina 

 

Czy efektywna praca z domu jest możliwa, jeśli przebywają w nim również dzieci i pozostali członkowie rodziny? Sprawdzamy i rozwiewamy wątpliwości.

 

W obecnych, cyfrowych czasach wiele osób ceni sobie możliwość pracy zdalnej z dowolnego miejsca na świecie lub z zacisza własnego domu. Jest to doskonałe rozwiązanie dla osób, którym dojazd do pracy zajmuje zbyt wiele czasu, a ich praca bez problemu może być wykonywana poza biurem. Niemniej praca zdalna nie jest dla wszystkich – a przynajmniej na początku osobom niezaznajomionym z „urokami” takiego trybu pracy może być ciężko. Niemniej czasami niektóre sytuacje zmuszają do pozostania w domu i pracy zdalnej nawet wbrew własnym chęciom. Szczególnie wydarzenia ostatnich tygodni związanych z pandemią koronawirusa zmusiły wiele osób do pracy zdalnej, a tym samym bardzo często właśnie do pracy z domu. Nierzadko w takiej sytuacji pracujący muszą przebywać na jednej powierzchni z dziećmi i pozostałymi członkami rodziny. Czy praca w takich warunkach może być efektywna? Jeśli tak, to jak tę efektywność osiągnąć? W niniejszym artykule postaramy się odpowiedzieć na powyższe pytania.

 

Organizacja miejsca pracy

 

Stanowisko pracy to podstawa. Nic tak nie dekoncentruje i nie rozprasza uwagi jak zagracone biurko, przy którym ostatnia rzecz, jaką chcielibyśmy robić to praca. Dobrze zorganizowane miejsce pracy pozwala wykonywać obowiązki zawodowe o wiele szybciej, ale przede wszystkim przyjemniej. Przez dobrze przygotowane stanowisko „dowodzenia” rozumie się wygodne, najlepiej jasne biurko, na którym znajdować się będą wyłącznie niezbędne do pracy przedmioty takie jak:

 

  • Laptop/komputer do pracy
  • Notatnik z zadaniami do wykonania
  • Długopis
  • Telefon komórkowy
  • Kubek z ulubioną kawą lub herbatą 

 

Oczywiście na biurku możemy postawić zdjęcie ukochanej osoby czy ulubioną roślinkę, ale należy pamiętać, aby nie przesadzać z dekoracjami. Generalna zasada mówi: im mniej, tym lepiej. Biurko w minimalistycznym stylu to pierwszy krok na drodze do efektywnego wykonywania swojej pracy. Jednym z najważniejszych elementów jest także wygodne krzesło. Nic tak nie zniechęca jak mało komfortowe siedzenie, od którego już po godzinie zaczyna boleć kręgosłup. Porządny fotel do pracy to już nie przywilej, ale konieczność. Liczy się zdrowy kręgosłup i komfort pisania na klawiaturze. Na fotelu nie warto więc oszczędzać. Ważne jest również, aby w miarę możliwości umieścić swoje stanowisko pracy w jasnym (słonecznym miejscu), ale w taki sposób, by promienie nie padały na matrycę komputera. Dość powszechne jest ustawianie biurka w miejscu, w którym nasz wzrok nie będzie „uciekać” w stronę innych mebli lub przedmiotów – najlepiej więc ustawić je pod ścianą. 

Biurko, krzesło i odpowiednie ustawienie tych mebli to już pół sukcesu. A co z samym pomieszczeniem i powierzchnią przeznaczoną do pracy? Dobrze, gdyby była odpowiednio cicha. Jeśli mamy możliwość wyboru pomiędzy pokojem przejściowym, a tym indywidualnym i oddalonym od reszty pomieszczeń, to oczywiście warto postawić na ten drugi wariant. Co nam po wygodnym krześle i biurku, jeśli do naszego pomieszczenia co rusz będzie ktoś zaglądał? Dobrze jest więc odpowiednio wcześniej umówić się z pozostałymi domownikami i ustalić godziny, w których reszta rodziny nie będzie nam „przeszkadzać”. Trudno jest przetłumaczyć to najmłodszym, ale warto posłużyć się argumentem, że im szybciej zaczniemy pracę w spokojnych warunkach, tym szybciej ją skończymy – a tym samym szybciej będziemy mogli oddać się zabawie z maluchami. Jeśli stanowisko jest gotowe warto odpowiednio rozplanować swój czas – w końcu praca z domu to nie lada czasowe wyzwanie. 

Zarządzanie czasem pracy – jak pracować efektywnie

 

Efektywne zarządzanie czasem pracy to umiejętność, którą warto opanować jak najszybciej, by nie zarywać nadgodzin. Jak się tego nauczyć? Przed każdym dniem pracy – np. wieczorem – warto jest spisywać sobie zadania, które mamy do wykonania następnego dnia i od razu ustalić, o których godzinach chcemy zrobić sobie przerwę. Warto już od pierwszego dnia trzymać się swoich ustaleń, by skończyć pracę planowo. Wykonywanie obowiązków zawodowych z domu to nie lada wyzwanie, ponieważ w domu – w przeciwieństwie do normalnego biura - czeka na nas wiele „rozpraszaczy”. Korzystając z okazji chcemy zrobić pranie, wykonać małe porządki, lubimy podjadać w trakcie wykonywania obowiązków i przeglądać Internet. Najlepiej już na starcie warto jest się tego oduczyć. 

Pracując warto również wspomóc się aplikacjami do śledzenia czasu pracy takimi jak np. Toggl. Aplikacja mierzy czas dla ustalonego przez użytkownika działania, dzięki czemu informacja o tym, ile czasu spędzamy nad daną czynnością dostępna jest na bieżąco. Tego typu oprogramowanie pomaga nam również bardziej koncentrować się na pracy, gdyż rzadko kiedy będziemy odchodzić o komputera po 5 minutach o włączenia licznika.  W planowaniu zadań i ilości czasu, jaki musimy poświęcić na dane czynności można wykorzystać także metody i techniki zarządzania czasem. Jedną z bardziej popularnych jest np. metoda ALPEN. Jej nazwa to akronim od niemieckich słów:

 

  • A – (Aufgaben – „Zadania”) – na tym etapie określa się, jakie zadania należy wykonać danego dnia i zapisuje się je; 
  • – (Länge schätzen – „Szacowanie długości”) – po zrobieniu listy, określa się, ile czasu zajmie realizacja określonych zadań; 
  • P – (Pufferzeiten einplanen – „Przerwy i pauzy”) – w tym miejscu uwzględnia się wszystkie przerwy, które pozwolą na regenerację i odpoczynek zadaniami; 
  • E – (Entscheidungen treffen – „Priorytety”) – określa się, co jest najważniejsze dla wykonującego zadanie danego dnia; ustala się zadania do ewentualnego delegowania innym osobom, a następnie przechodzi się do działania; 
  • N – (Nachkontrolle – „Kontrola”) – to czas na analizę i podsumowanie efektywności osobistej i zarządzania czasem danego dnia.

 

Metoda ALPEN najlepiej sprawdza się w zarządzaniu czasem i zadaniami krótkoterminowo 
(np. z perspektywy jednego dnia). 

 

Co na to rodzina?

 

Praca z domu nawet w najlepszych warunkach materialnych – dobry sprzęt, wygodne stanowisko pracy i świetnie rozplanowane zadania – może zostać „popsuta” przez otoczenie, które nie do końca zdaje sobie sprawę z powagi sytuacji. Jeśli istnieje konieczność pracy z mieszkania, w którym przebywają jednocześnie inni członkowie rodziny (w tym dzieci) dobrze jest odpowiednio wcześniej przygotować domowników do konieczności przeorganizowania dotychczasowego życia. Warto na spokojnie porozmawiać i wytłumaczyć rodzinie, że praca z domu to nie zabawa i swoje obowiązki należy wykonywać tak samo dobrze i sumiennie, jak z biura, w którym pracuje się lub pracowało do tej pory na co dzień. Rozmowa i kompromisy to klucz do sukcesu w pogodzeniu pracy z towarzystwem innych domowników.

 

Jeśli praca zdalna, to jaka?

 

Być może znajdujesz się w sytuacji, w której Twoja obecna praca Cię nie satysfakcjonuje lub uważasz, że jeśli potrafisz już pracować zdalnie, to chciałbyś robić coś ciekawszego niż dotychczas? Jesteś w dobrym miejscu. Poszukującym nowych wyzwań zawodowych – w tym z możliwością wykonywania ich z domu – polecamy portal Jobsora, na którym możesz znaleźć wiele ogłoszeń o pracę, które spełnią Twoje oczekiwania. Wszystkie ogłoszenia zamieszczane są na bieżąco na stronie Jobsora. Pracy możesz szukać zarówno po określonej profesji jak i lokalizacji. Powodzenia!

 

Tagi:

  • praca, praca zdalna, jobsora, praca poza biurem, oferty pracy, stanowisko pracy, zarządzanie czasem pracy, praca zdalna oferty
blog comments powered by Disqus